Fråga och Svar

Postat av: Lisa

Undrar bara lite om själva yrket :) vilken skola skulle du rekomendera för en 19 årig tjej som älskar smink och vill arbeta med det? Och finns det mycket jobbmöjligheter inom branschen? tack så mkt!

2008-09-24 @ 18:47:22

Mitt svar:

Hej Lisa, vilket trevligt namn du har. =)
Det finns flera olika skolor att välja på. Jag utbildade mig på Mariart som du redan läst om. Jag vet faktiskt inte så mycket om de andra skolorna men jag kan rekommenderar Face Stockholms utbildningar. Finns intensivkurser och längre kurser att välja på.
Mariart som jag gick har blivit väldigt mycket bättre sedan jag utbildade mig.
Mitt tips till dig är att samla ihop information om de olika skolorna och jämföra med varandra.
När det gäller arbetsmarknaden så är det rätt svårt. Antingen jobbar man i butik eller så frilansar man. Du kan arbeta tillsammans med en fotograf eller du kan starta eget. Det beror ju på hur du vill arbeta. Är man villig att flänga landet runt så passar ju frilansyrket perfekt. Du kan ju även inrikta dig på teater, film och tv och arbeta som sminkös på en tv kanal eller på en teater.
Hoppas du är nöjd med svaret.



Kommentarer
Postat av: Lisa

Tack så mycket :) du är jätte duktig föresten!

2008-09-25 @ 13:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0